Gotovo svakog dana na ulice širom Srbije izađe oko 560.000 automobila sa starim motorima.
Vlasnici starih vozila sa motorom norme Euro 1, 2 ili 3, od 1. januara mogu svoja vozila predati državi na reciklažu, a zauzvrat će dobiti subvenciju za kupovinu drugog vozila koje se kreću od 2.100 do 2.900 u zavisnosti od kategorije vozila. Time bi se, kako objašnjavaju nadležni, smanjilo zagađenje vazduha, a vozačima olakšalo da sednu u mlađa i tehnički ispravnija vozila.
Dodela subvencija kreće od januara naredne godine, konkurs će biti raspisan tokom jeseni ove godine, a cilj akcije, koja će se sprovoditi u više faza, jeste smanjenje zagađenja vazduha, piše Euronews.
Gotovo svakog dana na ulice širom Srbije izađe oko 560.000 automobila sa starim motorima. Vlasnici starih vozila sa motorom norme Euro 1, 2 ili 3, od 1. januara mogu svoja vozila predati državi na reciklažu, a zauzvrat će dobiti subvenciju za kupovinu drugog vozila koje se kreću od 2.100 do 2.900 u zavisnosti od kategorije vozila. Time bi se, kako objašnjavaju nadležni, smanjilo zagađenje vazduha, a vozačima olakšalo da sednu u mlađa i tehnički ispravnija vozila.
Zbog toga što su veliki zagađivači, plan Vlade Srbije je da u prvoj fazi eliminiše iz saobraćaja 140.000.
Kolike će biti subvencije?
Ideja je da se za svaki reciklirani auto dobije subvencija od 2.100 evra, za lako teretno vozilo 2.500, a za autobus 2.900 evra kako bi se kupilo vozilo ne starije od 2015. godišta sa motorom Euro 6.
- Sa tim novcem nije moguće kupiti Euro 6 auto, ali dobro dođe da bi se dopunio budžet. Međutim, realno nije moguće, jer ti automobili Euro 6 od 2015. ili 2016. godište koji su i za evropske standarde stari, za njih treba izdvojiti 15.000 ili 20.000 i to onda ne znači puno, kaže za Euronews Srbija stručnjak za automobilizam Dragan Simić.
U zavisnosti od godišta i stanja, neki modeli sa euro 6 motorom mogu se naći i po cenama nižim od 10.000 evra.
Ipak, kada je reč o emisiji štetnih gasova, iz ekoloških udruženja za Euronews Srbija podsećaju da je saobraćaj samo jedan od problematičnih segmenata.
- Saobraćaj nije glavni izvor zagađenja vazduha koji imamo u Srbiji. To jeste dobra i pametna mera koja će pomoći da se zagađenje smanji, ali postoje druge urgentnije stvari koje bi trebalo da se urade da bi efekat smanjena zagađenja došao do svog izražaja. Podsetiću da svake godine 12 hiljada ljudi umre zbog posledica izazvnih zagađenjem vazduha, predsednik Udruženja Inženjeri zaštite životne sredine Igor Jezdimirović.
Budući da je prosečna starost automobila oko 17 godina i da je u Srbiju i dalje dozvoljeno uvoziti vozila sa motorima Euro 3, Jezdimirović zaključuje da će planirana zamena biti složen proces, kao i da je veliko pitanje da li Srbija ima kapacitete da reciklažu sprovede na ekološki ispravan način.
Koliki je kapacitet za reciklažu?
Da će reciklaža takvih automobila u Srbiji biti problem smatra Lidija Piroški iz auto-moto revije "Vrele gume". Ona kaže da reciklaža nije jednostavna stvar.
- To je najveći problem u čitavoj ovoj akciji, Srbija nema dovoljno reciklaznog kapaciteta, navela je Piroški.
Piroški je objasnila da moraju da se u automobilu pre svega odvoje fluidi, koji su vrlo često opasni i veliki zagađivači, odnosno ulja i tečnosti iz akumulatora, da treba da se se odvoje čvrsti delovi, plastika, metali, kablovi, staklo.
Prema njenim rečima, tu ima dragocenih i skupih sirovina i to je jedna vrlo interesantna poslovna niša i šansa.
Procenjuje se da u Srbiji ima oko milion starih automobila sa euro 3 i euro 4 motorom, a Piroški navodi da je to ozbiljna koliičina automobila.
- Euro 3 izbaciju 500 miligarama azot monoksida po kilometru, ako je on prošao 200.000 kilometara, zamislite koja je to zastrašujuća količina, a mi ih imamo oko milion možda i više, rekla je Piroški.
Ona kaže da se godišnje proda više od 70 miliona novih vozila na svetu, od toga su 10 odsto hibridi i električni automobili, a 90 odsto su i dalje tradicionalni automobili.
- To će sve doći u jednom momentu na reciklažu, dodaje Piroški.
"Automobil 2005. godište je jako star automobil"
Ona je napomenula da je dobrodošla svaka akcija i svaka subvencija u pravcu zanavljanja voznog parka s obzirom na to da je vozni park u Srbiji među najstarijima.
- S obzirom na to da je velika većina našeg voznog parka u zoni koštanja ispod navedenog iznosa (subvencija), mislim da je to više nego okej. Svako ko ima skuplje vozilo i na tržištu može da proda za veću cenu, slobodan je da to uradi, rekla je Piroški.
Ona navodi da je cilj akcije da se smanji emisija azot monoksida i ugljen dioksida, čestica koje najviše zagađuju troposferu.
- Automobil 2005. godište je jako star automobil, tehnologija se razvija, rekla je Piroški.
Ona je dodala da EU subvencioniše moderne tehnologije i da treba stići do 2035. kada će se za 100 odsto smanjiti emisija štetnih čestica i štetnih gasova.
- Krajem prošle godine Evropska komisija je podnela predlog za euro 7 standard, u tom smislu znam šta je naša platežna moć, ali čitava ideja i ova akcija je da mi smanjimo zagađenje koje izazava drumski saobraćaj. EU je 2019. radila jedno istraživanje koje je pokazalo da 39 odsto čestita azot monoksida nam dolazi iz putnog saobraćaja. Da sam zakodonvdavac, još više bih subvencionisala eliminaciju starih automobila iz saobraćaja, posmatrala bih je kao prevenciju našeg zdravlja, rekla je Piroški.